Αρθρο Μ. Κριτσωτάκη στην εφημερίδα Πατρίς 05/6


ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΑΓΙΚΑ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΑ

Τη στιγμή που, η οικονομικοκοινωνική κατάσταση της χώρας, η δημοσιονομική θέση της και η λειτουργία του κράτους και των υπηρεσιών του έχουν προσλάβει κάτι παραπάνω από εφιαλτικές διαστάσεις.
Τη στιγμή που τα έσοδα του κράτους καταρρέουν (σύμφωνα με πληροφορίες, τα δημόσια έσοδα καταγράφουν από τις αρχές Μαΐου πτώση της τάξης του 25% - 30% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011), οι δαπάνες έχουν ξεφύγει, και η συζήτηση για υστέρηση των φορολογικών εσόδων στην Ελλάδα είναι κύριο θέμα, παράταση κατά ένα μήνα στην ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων των επιχειρήσεων και των μισθωτών – συνταξιούχων έδωσε το υπουργείο Οικονομικών . Πέρυσι 2 Ιουνίου είχε ολοκληρωθεί η υποβολή όλων των δηλώσεων, ενώ τώρα ξεκινάμε. Προηγήθηκε παράταση για την υποβολή δηλώσεων των ΑΕ (και άλλων νομικών προσώπων) για τις 8 Ιουνίου!
Γιατί ορίστηκε (για πρώτη φορά) σαν καταλυτική ημερομηνία υποβολής δηλώσεων η 15-6-2012;Μήπως σχετιζόταν με την ημερομηνία των εκλογών στις 6-5-2012; Και τώρα έχουμε νέα παράταση μέχρι τις 16 Ιουλίου. Γιατί δόθηκε νέα παράταση στις δηλώσεις των επιχειρήσεων και των μισθωτών – συνταξιούχων;



Η απάντηση είναι: για να μην δουν προεκλογικά τα τραγικά εκκαθαριστικά. Για να μη δουν το φορο-σαφάρι που έχει εξαγγείλει το υπουργείο Οικονομικών με στόχο την άμεση είσπραξη των οφειλών από τους μικροοφειλέτες υπό την απειλή κατασχέσεων και πλειστηριασμών. Υπολογίζεται ότι πάνω από 900.000 φορολογούμενοι έχουν συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές πάνω από 45 δισ. Ευρώ. Για να μη δουν τους οχτώ φόρους που καλούνται να πληρώσουν στο άμεσο διάστημα και που επιγραμματικά είναι οι παρακάτω:
1. Φόρος εισοδήματος 2011. 2.Το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων για το 2009.. 3. Τέλος επιτηδεύματος Πρόκειται για ένα χαράτσι ύψους 500 ευρώ 4. Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών 5. Εισφορά Αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του 2011. 6. Φόρος Ακίνητης Περιουσίας 2010. 7. Φόρος Ακίνητης Περιουσίας 2011 8.Έκτακτη εισφορά στους ιδιοκτήτες ακινήτων που την 1η Ιανουαρίου 2009 είχαν στην κατοχή τους ακίνητα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ.
Η μείωση του αφορολογήτου ορίου στα 5.000 ευρώ, το οριζόντιο ειδικό τέλος για τα ακίνητα (χαράτσι) το οριζόντιο τέλος επιτηδεύματος, αποτελούν τη χαριστική βολή για άνεργους, χαμηλόμισθους, χαμηλοσυνταξιούχους, αυτοαπασχολούμενους που δεν μπορούν πλέον να επιβιώσουν.
Η αναβολή των δηλώσεων εισοδήματος και ακίνητης περιουσίας, ειδικά για τις μεγάλες επιχειρήσεις –γεγονός που αγγίζει τα όρια οικονομικής προβοκάτσιας, στερεί από τα κρατικά ταμεία τεράστια ποσά κάθε μήνα. Η εκκαθάριση των περισσότερων δηλώσεων θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο, οπότε γίνεται αντιληπτό ότι η επόμενη κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια δημοσιονομική κατάσταση εξαιρετικά δύσκολη και η τρόικα μπορεί να βρει πατήματα να παζαρέψει από καλύτερη θέση τι θα λάβει τι θα δώσει μετά την άρση των προβλέψεων του Μνημονίου. Φαλκιδεύεται η πορεία του προϋπολογισμού, αποδυναμώνοντας ως εκ τούτου την διαπραγματευτική θέση της Ελλάδας .


ΠΟΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΕΥΘΥΝΗ ;
1. Για την πρωτοφανή ύφεση που πλήττει την ελληνική οικονομία ,εξαιτίας των κοινωνικά βάρβαρων μνημονιακών μέτρων λιτότητας η οποία σίγουρα έχει επιπτώσεις στα έσοδα και στο κλείσιμο επιχειρήσεων που θα συνέβαλλαν στην αύξησή τους; Δεν είναι γνωστό ότι αυτοί που ωφελούνται από αυτή την κατάσταση είναι οι τοκογλύφοι -δανειστές της χώρας και μια ομάδα μεγάλων εταιρικών ομίλων και εγχώριων ολιγαρχών:
2. Για τις διαλυμένες φορολογικές υπηρεσίες, που λειτουργούν με μεγάλες ελλείψεις προσωπικού, με προβληματική μηχανοργάνωση (έπειτα από 2 δεκαετίες λειτουργίας, το taxis ακόμα να ολοκληρωθεί), με σημαντικές ελλείψεις υποδομών κλπ ;
3. Για το ότι δεν προβλέπεται στο Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα η είσπραξη ούτε ενός ευρώ από τη φοροδιαφυγή; Μήπως οι μνημονιακές δυνάμεις σκόπιμα δεν θέλουν να υπάρχουν έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής;
4.Για το ότι δεν πραγματοποιούνται σχεδόν καθόλου έλεγχοι σε μια σειρά από κρισιμότατους τομείς, όπως είναι οι ενδοομιλικές συναλλαγές (τεράστια εστία φοροδιαφυγής των μεγάλων εταιρειών), οι offshore εταιρείες;
5. Για το ότι πληρώνει ο κάθε πολίτης χαράτσι στη ΔΕΗ και όσοι απολαμβάνουν τεράστιες περιουσίες, δεν πληρώνουν τον ΦΑΠ που αντιστοιχεί;
Είναι αλήθεια ή όχι ότι οι προηγούμενοι φόροι (αθροιστικά) είναι πάνω από 1.300.000.000€
6. Για το ότι ορίστηκε (για πρώτη φορά) σαν καταλυτική ημερομηνία υποβολής δηλώσεων η 15-6-2012;Μήπως σχετιζόταν με την ημερομηνία των εκλογών στις 6-5-2012; Και τώρα έχουμε νέα παράταση μέχρι τις 16 Ιουλίου.
7. Για το ότι δεν υπάρχει δίκαιο και σταθερό Φορολογικό Σύστημα που να κατανέμει τους φόρους ανάλογα με την περιουσία του καθενός; Αντί αυτού έχουμε πανσπερμία νόμων που δημιουργούν σύγχυση (είκοσι (20) φορολογικούς νόμους στην προηγούμενη περίοδο της Βουλής, διακόσιες (200) εγκύκλιους το 2010, διακόσιες εξήντα οκτώ (268) το 2011 και ογδόντα έξι (86) το 2012( μέχρι 6.4.2012)

Πρόσφατη είναι η αποκάλυψη σχετικά με χρέη μεγαλοοφειλετών ύψους  2,3 δις ευρώ που «λιμνάζουν» στην επιτροπή Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών καθώς δεν έχει ακόμα συσταθεί (!) από τον Νοέμβριο, που έπρεπε να είχε ξεκινήσει να λειτουργεί! Ενώ για τους μικροοφειλέτες στέλνονται ειδοποιητήρια-απειλές κατάσχεσης για ποσά από 300 ευρώ!
Είναι όμως διαχειρίσιμη αυτή η δύσκολη κατάσταση; Η απάντηση είναι πως ναι και είναι δυνατόν να αλλάξει.
Είναι συγκεκριμένες πολιτικές και συμφέροντα που ευθύνονται για το ότι δεν έχουμε σωστό φορολογικό σύστημα και αποτελεσματικό κοινωνικό κράτος . Είναι αυτές οι πολιτικές που πρέπει να ανατραπούν.
Μεγάλες μεταρρυθμίσεις, όπως του φορολογικού συστήματος, του διοικητικού μηχανισμού, συνιστούν μεγάλες εκκρεμότητες του παρελθόντος, ακόμη και του απώτερου. Μέσω της ριζικής μεταρρύθμισης του φορολογικού συστήματος, με τρόπο κοινωνικά δίκαιο και οικονομικά αποδοτικό, θα επιτευχθεί η αύξηση των εσόδων, τα οποία θα αποτελέσουν και πόρους χρηματοδότησης της οικονομίας.     Αυτό που απαιτείται είναι ένα απλό και λειτουργικό φορολογικό σύστημα που θα δίνει τα σωστά κίνητρα, θα μπορεί να ελέγχεται η τήρησή του και θα εξασφαλίζει τη δίκαιη κατανομή των βαρών στο σύνολο των πολιτών.
Απαιτείται πλήρης αναμόρφωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού με εκτεταμένη χρήση και ορθολογική αξιοποίηση πληροφοριακών συστημάτων. Θέσπιση καταλυτικών μέτρων ενάντια στη διαφθορά. Δημιουργία Κέντρων Μελετών για θέματα φορολογικής πολιτικής, πάταξης της φοροδιαφυγής και ιδιαίτερα της διεθνοποιημένης φοροδιαφυγής.

Ενδεικτικά μέτρα που αναφέρονται στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για την αύξηση των δημοσίων εσόδων  είναι
Αλλαγή των φορολογικών συντελεστών και της κλίμακας των εισοδημάτων φυσικών και νομικών προσώπων (στα μέσα ευρωπαϊκά επίπεδα), ώστε να επιτευχθεί αύξηση των εσόδων με ελάφρυνση των φτωχότερων και επιβάρυνση των πλουσιότερων.
Σταδιακή μείωση συντελεστών ΦΠΑ και ελαχιστοποίησή τους στα διατιμημένα τρόφιμα (ψωμί, γάλα κλπ). (Αυτό και το προηγούμενο μέτρο θα έχουν θετικό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα στην εγχώρια ζήτηση, λόγω της υψηλότερης ροπής προς κατανάλωση των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων).
Εκσυγχρονισμός και στελέχωση των εφοριών με ειδικευμένο προσωπικό και ενίσχυση του πληροφοριακού συστήματος για έλεγχο, διασταύρωση και διαχρονική παρακολούθηση της φορολογικής βάσης.
Υλοποίηση πλήρους και καθολικού περιουσιολόγιου, όπου θα αποτυπώνεται η περιουσία όλων των Ελλήνων υπηκόων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε όλες τις μορφές κινητού και ακίνητου πλούτου. Επανεξέταση όλων των ειδικών φορολογικών καθεστώτων και αντιμετώπιση της παραοικονομίας.
Είναι γνωστό πως στις τράπεζες της Ελβετίας και άλλων χωρών λιμνάζουν ελληνικές καταθέσεις πολλών δισεκατομμυρίων, οι οποίες δεν έχουν φορολογηθεί. Για την κυβέρνηση της Αριστεράς αποτελεί προτεραιότητα να δοθούν τα ονόματα των Ελλήνων καταθετών για να διασταυρωθεί το πόθεν έσχες, να φορολογηθεί αναδρομικά ο συσσωρευμένος πλούτος, αλλά και να επιβληθεί η ανάλογη φορολογία επί των τόκων των καταθέσεων.

Το μεγάλο αστικό πολιτικό και οικονομικό κατεστημένο της χώρας και ειδικότερα οι ηγεσίες ΠΑΣΟΚ και ΝΔ,  δεν αφήνουν πίσω τους απλώς καμένη γη αλλά κάτι πολύ χειρότερο και τραγικότερο.
Θεμελιώδης προϋπόθεση για να ανασάνει η χώρα είναι η χάραξη μιας νέας πορείας προοδευτικής πολιτικής ανατροπής, προοδευτικής διεξόδου και ανασυγκρότησης της χώρας.
Μια κυβέρνηση της Αριστεράς που θα ενώσει τον ελληνικό λαό σε μια μεγάλη προοδευτική αναγεννητική προσπάθεια είναι η μόνη που μπορεί αυτήν την ώρα να ανακόψει τον εργασιακό και κοινωνικό κατήφορο και να θέσει τις βάσεις για την εργασιακή και κοινωνική ανόρθωση της χώρας, στο πλαίσιο μιας νέας προοδευτικής πορείας .